Competing Imperialist Media and Culture Wars in the Scramble for Africa between US vs China

[The New York Times, a leading voice for US hegemony in the world imperialist system, takes a critical look at the growing imperialist challenge of China, and assesses the influence of Chinese government news agencies in Africa. The article also mentions the Chinese news agencies expansion in the US, as well as the growth of the RT, the Russian government news agency.  Such inter-imperialist info-wars play a major role in setting the terms for challenging old alignments with new power relations, investments, and resource acquisition (energy, minerals). — Frontlines ed.]

———————————–

New York Times:  “Pursuing Soft Power, China Puts Stamp on Africa’s News”

[Photo: Sven Torfinn for The New York Times: CCTV’s set in Nairobi, Kenya. China’s state news agency, Xinhua, also gives away dispatches to struggling news outlets in Africa.]
By New York Times,  August 16, 2012

NAIROBI, Kenya — China’s investment prowess and construction know-how is widely on display in this long-congested African capital. A $200 million ring road is being built and partly financed by Beijing. The international airport is undergoing a $208 million expansion supported by the Chinese, whose loans also paid for a working-class housing complex that residents have nicknamed the Great Wall apartments.

But Beijing’s efforts to win Kenyan affections involve much more than bricks and concrete. The country’s most popular English-language newspapers are flecked with articles by the Chinese state news agency, Xinhua. Television viewers can get their international news from either CCTV, the Chinese broadcasting behemoth, or CNC World, Xinhua’s English-language start-up. On the radio, just a few notches over from Voice of America and the BBC, China Radio International offers Mandarin instruction along with upbeat accounts of Chinese-African cooperation and the global perambulations of Chinese leaders.

“You would have to be blind not to notice the Chinese media’s arrival in Kenya,” said Eric Shimoli, a top editor at Kenya’s most widely read newspaper, The Daily Nation, which entered into a partnership with Xinhua last year. “It’s a full-on charm offensive.” Continue reading